fbpx
Corvin Rajzisklola logo



KÉPZÉSEINK

DESIGNER FELNŐTTKÉPZÉS

ANIMÁCIÓ/MOZGÓKÉP

GRAFIKA BRAND DESIGN

GRAFIKA ILLUSZTRÁCIÓ

GRAFIKA WEB DESIGN

TÉR- ÉS FORMATERVEZÉS

RAJZ & FESTÉSZET

TINI RAJZI ELŐKÉSZÍTŐ

NYÁRI KÉPZÉSEK

AKVARELL FESTÉSZET

ÁLLATI GRAFIKÁK

DIGITÁLIS ILLUSZTRÁCIÓ

GRAFIKAI TECHNIKÁK

KARAKTERTERVEZÉS

KÉPREGÉNY

KÖNYVKÖTÉSZET

MESEILLUSZTRÁCIÓ

OLAJFESTÉSZET

PASZTELLKRÉTA

POP-UP KÖNYV

VEGYES TECHNIKÁK

KALLIGRÁFIA

FELVÉTELI ELŐKÉSZÍTŐK

TEXTIL / DIVAT

ÉPÍTŐMŰVÉSZ

MŰVÉSZETTÖRTÉNET

NYÍLT NAP

KIBESZÉLŐ

RÓLUNK

KAPCSOLAT

SZERZŐDÉSI FELTÉTELEINK

PARTNEREINK

corvinrajziskola-textil-tanfolyam-oktatás-mome-előkészítő-fashion-divat-képzés-textil-divattervezés

Művészpályák a nagyító alatt! No2.

Hogyan találd meg az utad a kreatív szakmák erdejében? Mi az, ami igazán közel áll hozzád és úgy érzed ki tudnál benne teljesedni? Riportsorozatunkban a különféle művészeti-és designer pálya alkotóit, oktatóinkat kérdeztük, hogy ők milyennek látják a saját útjukat, hogyan lett az első munkájuk és hasonló ínyencségek!

    Másodízben szintén egy fiatal oktatónkat, Sásdi Laurát kérdeztük, aki egyből két szakmát is űz, hiszen tervezőgrafikusként és illusztrátorként is alkot. Munkái ezáltal rendkívül sokszínűek, tervez illusztrációkat, csomagolásokat, pop-up könyveket, játékokat és még sorolhatnánk! Kiállított már az Aranyrajzszög kiállításán, díjat nyert a Holnapután c. pop-up könyvével és ez csak a kezdet. No de meséljen Ő maga !

    hajdu-anett-corvinrajziskola-textil-tanfolyam-oktatás-mome-előkészítő-fashion-divat-képzés-textil-divattervezés

    Manapság már egészen sok helyen lehet itthon tanulni tervezőgrafikát, de az illusztráció szakok viszonylag frissek még. Te hol és milyen szakon végeztél?

    2017-ben végeztem a METU tervezőgrafika mesterszakán, ahol a képgrafika specializációra jártam. Ez azt jelenti, hogy több időt tölthettünk a grafikai műhelyben, ahol szabadon kísérletezhettünk a szitanyomás és linómetszés technikáival. Akkoriban még nem tanítottak sehol sem kifejezetten illusztrációt, de ennek a képzésnek szerves része volt már akkor is. Legtöbbször a feladat egy könyv tervezése volt az illusztrációtól kezdve, a tipográfián át a végső könyvtárgy megkötéséig. Ezeket a könyveket ma is nagy becsben őrzöm, nagyon sokat tanultam a tervezésük közben.

    Ahogy a bevezetőben is említettük, te two in one illusztrátor és tervezőgrafikus is vagy, nem nehéz ezeket időben összehozni? Hogyan csinálod?

    Egyáltalán nem nehéz, nagyon jól működik együtt a két szakma. Sőt, szerintem óriási előny tervezőgrafikát is tanulni! Egyrészt a tervezőgrafikusként tanult módszerek segítenek tudatosítani a tervezés menetét: hasonlóan kell például egy arculatot és egy könyvet megtervezni. Másrészt nagyon hasznos, ha illusztrátorként akár egyedül is össze tudsz rakni egy könyvet. A tipográfiában való jártasság is bónusz, például, ha könyvborítót kell rajzolnod!

    Ugorjunk vissza a kezdetekhez! A kreatív pálya indulásához, hisz az illusztrátor véna előbb-utóbb megmutatkozik az emberben, de ennek vannak különféle előjelei, Szinvai Dánielt is kérdeztük a dologról, hogy mik ezek, mi az ami ráutaló lehet, te mit gondolsz? Mikor kezdjen el szerinted gyanakodni az ember, hogy sanszos, hogy ez az ő útja? Te hogyan találtál rá?

    Nekem gyerekkorom óta a rajzolás a szenvedélyem, így nem volt kérdés, hogy ezzel szeretnék foglalkozni. Minden nap rajzoltam, akkor is, amikor lehet inkább az órára kellett volna figyelnem. Faltam a rajzfilmeket és a képregényeket. Az internetnek hála nagyon sok jó illusztrátort kezdtem el már fiatalon is követni és gyakorolni a digitális technikákat. Akkor még csak szórakozásból illusztráltam, ma már szerencsére ez a munkám is.

    tomcsanyi-corvinrajziskola-textil-tanfolyam-oktatás-mome-előkészítő-fashion-divat-képzés-textil-divattervezés

    Apropó munka! Sokakat foglalkoztat a kérdés, hogy jó oké, elvégzem a sulit, de utána hogyan tovább? Szerinted az egyetem elvégzése után hogyan lehet érvényesülni, munkát találni?

    Az egyetem elvégzése után rögtön szabadúszni kezdtem, ehhez elengedhetetlen egy online portfólió. Én leginkább a Behance-t tudom ajánlani, hiszen azt nagyon sok szakmabeli és leendő megrendelő figyeli itthonról és külföldről is. Nekem a legtöbbet ez a platform segített az elindulásban. Nyilván nem rögtön jön a siker, nagyon türelmesnek kell lenni kezdetben, de engem konkrétan az első megrendelőm is ezen az oldalon talált meg.

    Mi volt az első megrendelésed? Hogyan kaptad?

    A legeslegelső megrendeléseimet ismerősöktől kaptam, mint sokan mások is. Az első éles munkám pedig egy fesztivál arculat tervezése volt, ahol kiélhettem magam, mint tervezőgrafikus és illusztrátor is. A fesztivál magyar és lengyel meséket, illusztrátorokat mutatott be. Nagyon széleskörű volt a tervezés, amit teljesen egyedül csinálhattam. Az interneten talált meg a megrendelőm, azóta is minden évben legalább egy projekten együtt dolgozunk.

    A siker egy szubjektív dolog, így mindenkinek van erről egy sajátos olvasata. Melyik volt a legsikeresebb projekted ez ugyanaz, mint ami a kedvenced volt? Miben rejlik szerinted a siker?

    Szerettem nagyon a KanyarGo térképen dolgozni, szerintem sikeres projekt lett. Ez egy nagyméretű és nagyon részletes térkép, ami egyben a Dunakanyar fenntarthatósági térképe is. Ez a téma alapból közel állt hozzám, így könnyebb volt dolgozni rajta. Szerintem látszik az ember munkáján, ha szerette csinálni, én ezt tartom a siker kulcsának.

     

    tomcsanyi-corvinrajziskola-textil-tanfolyam-oktatás-mome-előkészítő-fashion-divat-képzés-textil-divattervezés

    Szabadúszó létforma kihívásokkal teli, az egyik nagy feladat, hogy az ember hogyan tudja jól beosztani az idejét, hogy hatékony legyen, de azért ki se égjen! Neked hogy néz ki egy átlagos napod? Van valami trükköd az időbeosztásra?

    Nem igazán vannak átlagos napjaim, ezért is dolgozom szabadúszóként. Az időbeosztásom folyton változik, adaptálódik az éppen aktuális munkámhoz. Szerencsére a párom is szabadúszó, így a rendszertelenség nem okoz problémát az életemben!

    Másik kihívás a fennmaradás, munkaszerzés az én olvasatomban. Milyen jövőképre számítson, aki erre adja a fejét? Jöhet a napfényes rész, de a fekete leves is! / Mi az, ami a legnehezebb szerinted ebben a pályában?

    Az illusztráció nagyon nehéz szakma, nem könnyű érvényesülni benne és anyagi biztonságot sem ad kezdetben. Nincsen egy egyértelműen kijárt út, amit egy friss illusztrátor biztosan követhet, hogy sikeres legyen. Sokan küszködnek önbizalomhiánnyal is, ezt magamon és a diákjaimon is tapasztalom. Csak szabadúszóként lehet a piacra lépni, amivel együtt egyéb felelősségek is járnak, amire kezdetben nem gondolunk: árajánlatokat írni, szerződni, számlázni, adózni stb. Viszont nincs ahhoz hasonló, amikor megkeresnek egy munkával és később látod mások kezében a gyümölcsét.

    Na de azért van jó is benne! Hisz az ember abban dolgozhat, amit szeret és aki igazán kísérletező kedvű, az ezen a pályán kiélheti magát! Az illusztrációs technikák a szivárvány minden színében elérhetőek már. Vannak rusztikusabb vagy finomabb vonalvezetésűek. Kézzel vagy digitálisan rajzoltak vagy épp a kettő kombinációja. Hozzád a manuális vagy a digitális technikák állnak inkább közelebb?

    Kezdetben sokat rajzoltam és festettem papíron, de a saját stílusomat egyértelműen akkor találtam meg, amikor digitálisan kezdtem el alkotni. Bár szerintem még mindig nagy hastással vannak rám a manuális technikák, kifejezetten a linómetszés és a szitanyomás. Sokszor építek be nyomtatott vagy festett textúrákat a digitális rajzaimba.

     

    tomcsanyi-corvinrajziskola-textil-tanfolyam-oktatás-mome-előkészítő-fashion-divat-képzés-textil-divattervezés

    Vannak egészen különleges technikák is, mint például a térbe törekvő, így-úgy kinyíló, esetenként szereplőket is mozgató pop-up könyvek, amiket te is előszeretettel tervezel.Hogyan ismerkedtélmeg a pop-up technikájával? Szerinted miben ad ez hozzá a képi világhoz?

    Gyerekként nem volt pop-up könyvem, így magával a műfajjal az egyetemen ismerkedtem meg. Már korábban is a csomagolás tervezés volt az egyik kedvenc órám, ahol szintén térben kellett gondolkozni. Később egy másik órán kellett pop-up könyvet terveznünk, én itt szerettem bele a műfaj sajátosságaiba. Szerintem még több interakciót ad a könyvnek, arról nem is beszélve, hogy a síkból hirtelen minden térbe kerül. Én a tervezésből fakadó kihívásokat élvezem a legjobban, amikor megjelenik egy kép a fejemben, majd órákon át az asztal mellett ülök, amíg rá nem jövök egy megoldásra. És utána általában már nem áll meg a folyamat!

    Minden művésznek, így egy illusztrátornak is biztos van kedvenc iránya vagy koncepciója, amivel foglalkozik. Neked mik a kedvenc illusztrációs témáid?

    Szerintem nem nehéz kitalálni 🙂 Nagyon szeretek bármit rajzolni, aminek kicsi köze van a természethez, állatokhoz. Mostanában térképeket is sokszor rajzolok, ez a műfaj is nagyon izgalmas számomra!

    Egy kreatív “karrier” mindig más, mint egy hagyományos szakmánál, de minden alkotónak vannak bizonyos céljai, amiket fellő magának. Van-e valami nagy álmod, amit szeretnél elérni?

    Nagyon sok álmom van még, amit szeretnék megvalósítani. De annak is örülök, hogy már sok mindent sikerült kipipálnom a képzeletbeli listámról!

    Köszönöm a válaszaidat, sok sikert az álmaidhoz! 

    Ha még többet szeretnétek Laura munkáiból, akkor kövessétek instán, behancen vagy böngésszétek a honlapját!

    https://laurasasdi.com/

    https://www.behance.net/laurasasdi

    https://www.instagram.com/laurasasdi/

    2022.12.06.

    Dóra Emese

     

    lengyel-zsuzsi-corvinrajziskola-textil-tanfolyam-oktatás-mome-előkészítő-fashion-divat-képzés-textil-divattervezés

    ITT TALÁLTOK BŐVEBB INFORMÁCIÓT AZ ILLUSZTRÁCIÓ SZAKUNKRÓL: