Kreatív vagy, de még nem tudod merre? Mindenképp valamilyen művészeti pálya érdekel, de nem tudsz dönteni? A következő blogbejegyzésekben a különféle design/ művészeti szakma alkotóit, tanárainkat faggatjuk! Kezdésnek a nálunk oktató illusztrátor művészeket faggatjuk!
Első ízben a Corvinos kezdő grafikusokat a szoftveres berkekbe bevezető, kalauzoló Szinvai Dánielt kérdeztük, ő az egyik legfelkapottabb fiatal illusztrátor napjainkban, arra voltunk kíváncsiak, ami nektek is érdekes lehet, hogy hogyan találta meg az utat az illusztrációhoz, mi a siker titka, hogyan lesz valaki szabadúszó? A MOME tervezőgrafika szakát végezte 2019-ben, azóta pedig karrierje szélsebesen ível felfelé. Fiatal kora ellenére már számos sikert tudhat magáénak, a 2021-es Budapesti Illusztrációs Fesztiválon például két díjat is bezsebelt. Munkáit számos helyen láthatjátok, illusztrál mesét, verset, cikkeket, de még a Magyar Nemzeti Múzeum imázskampányában is az ő munkáit láthatjátok!
Az, hogy valaki illusztrátor lesz nem feltétlenül egy egyértelmű út, sokszor a kreativitás még nem teljesen cizelláltan jelenik meg. Az ilyen emberek általában érdeklődésükben is szerteágazóak, így gyakran hosszabb folyamat eredménye, mire kitisztul a kép.
Nálad hogyan indult el az egész, mikor döntöttél úgy, hogy illusztrátor leszel, egyáltalán döntés volt-e ez?
Gyerekként rengeteget rajzoltam. Már kisiskolásként tudtam, hogy grafikus szeretnék lenni. Amit akkor gondoltam, hogy egy grafikus csinál, azt ma inkább az illusztrátor munkájának tekintik.
Az is igaz, hogy ennek a megítélése változott az elmúlt évtizedekben. Régen az illusztráció a tervezőgrafikának a legfontosabb eszközei közé tartozott. Aztán az illusztráció – többek közt a számítógép térhódítása miatt – perifériára szorult a grafikán belül. Majd úgymond saját jogán, inkább külön szakmaként kezdett visszajönni, és mára megint egyre menőbb.
Hogy mikor döntöttem én? Ez inkább egy hosszabb folyamat. Grafika felkészítőre a Corvinba jártam, és akkor és ott egy régi vágású, illusztráció fókuszú grafika tudást kaptam. Így aztán egy nagyon illusztratív és szinte teljesen manuális portfólióval jelentkeztem a MOME Tervezőgrafika szakára, ahova fel is vettek. Az egyetemen aztán kinyílt a világ. Habár a grafika összes területén kipróbáltam magam, szinte mindig belecsempésztem valami illusztratív megoldást a feladatokba. A diploma portfólióban is látszott a mintázat, hogy leginkább ez érdekel. Az egyetem után aztán már tudatosan orientálódtam az illusztráció felé, szóval ha volt döntés, akkor az akkor volt. Mára pedig már szinte csak illusztrátori munkákon dolgozom.
Valami jele azért csak van, ha valakiben illusztrátor vér buzog nem? Sok gyerekben már egészen kis korban látni az irányt, hogy mi érdekli, nyilván ekkor még semmi nem eldöntött és jöhet még számos csavar, de sokszor végül a történet ugyanoda fut ki, ahonnan indult.
Mikor kezdjen el szerinted gyanakodni az ember, hogy sanszos, hogy az illusztráció az ő útja? Te hogyan találtál rá?
Akkor gyanakodjon, ha egyszer csak azon kapja magát, hogy csont sovány, térdig ér a szakálla, és sötét van, mert lekapcsolták az áramot a lakásban, mert három hónapja nem állt fel a rajzolásból. Viccet félretéve, ne gyanakodjon, döntse el, és aztán csinálja, inaszakadtáig.
A művészeti pályák sajátossága, hogy valamilyen lélektani vagy személyiségbeli beállítottság is szükséges hozzá és sokszor ez dönti el, hogy a művészeten belül hova tova.
Miben különleges ez a szakma, mik azok a skillek vagy épp emberi vonások, amik egy jó illusztrátor ismérvei?
Az illusztráció történetmesélés képekkel. Az egyik legizgalmasabb az a finom tánc, amit az illusztrációnak a szöveggel kell lejtenie, hogy ne csak szolgálja azt, hanem kiegészítse, egy párhuzamos síkot is létrehozzon. Meg az a finom egyensúlyozás a valóság és a képzelet határán, hogy hogyan és mennyire írod át a valóságot azért, hogy jobban kifejezzen valamit, vagy akár pont azért, hogy azt a hatást keltse, amit a valóság.
Egy jó illusztrátor sokféle lehet. Persze fontos a technikai tudás, de igazából a látásmód, a világ ismerete a legfontosabb. Hogy milyen szemüvegen át látja ő a világot. És ehhez egy csomó olyan dolog kell, ami nem tartozik szigorúan véve az illusztrációhoz. Irodalom, filozófia, zene, művészettörténet… de konkrétan bármi.
Mint megannyi kreatív szakmában, az illusztráció területén is meghatározó a szabadúszó életforma, aminek számos előnye mellett komoly hátrányai is vannak. Ahogy fentebb már taglaltuk, valószínűleg személyiség kérdése is, hogy ez valakinek fekszik vagy nem. Dániel így kintről elnézve elég jól boldogul ebben a munka módban.
Mit szeretsz a szabadúszó létben, mindig szabadon úsztál?
Igen, néhány hónaptól eltekintve mindig szabadúszó voltam. Így bár van viszonyítási alapom, de igazából kezdetektől fogva így alakultak ki a szokásaim. Egyébként illusztrátorként szerintem nagyon kevés fix állás van, szóval ez nem annyira egy választás, de én eléggé szeretem. Szeretem a változatos munkákat. Szerencsére sokféle megrendelőm van, akik sokféle különböző feladattal keresnek meg. Az is nagyon jó, hogy általában már azért keresnek meg, mert én kellek nekik, az én stílusom, és nem akárki, aki megcsinálja. Szeretem, hogy otthon, kényelmesen, nyugiban, csendben tudok dolgozni. Hogy nem kell nagyon korán kelni, nem kell beutazni sem. Hogy akkor ülök le és állok fel a munkából, amikor akarok.
Mit nem szeretsz vagy mit találsz benne nehéznek?
Magadnak kell motiválnod magad, és magadnak kell beosztani az idődet is. Bár nekem általában nem okoz gondot, hogy leüljek csinálni. Néha persze vannak nehezebb időszakok, de inkább az a nehéz, hogy túl sokat is csinálom. Ez nem egy heti negyven órás szakma, az biztos, de azért kell tudni néha mást is csinálni. Jó, hogy az ember a saját főnöke, de én elég kemény főnök vagyok.
Persze minden mást is magadnak kell intézned, az ügyféllel kommunikálni, a pénzügyekkel, adóügyekkel foglalkozni. És az iroda, – ami valószínűleg a nappalid – meg a munkaeszköz is a te gondod. Néha az ember szívesen foglalkozna csak a rajzolással, de ez az ára ennek a szakmának, és szerintem megéri.
Biztos sokan kíváncsiak, hogy van -e valami módszer, ami segít vagy te neked van-e valami szuper fogásod arra, hogy működni tudj?
Hogy néz ki egy átlagos napod? Van valami trükköd az időbeosztásra?
Reggeltől estig dolgozom. Ez a trükk.
Milyen jövőképre számítson az aki erre adja a fejét? Jöhet a napfényes rész, de a fekete leves is!
“Ülsz egy napfényes, IKEA bútorokkal berendezett lakásban, szobanövények közt, lábadnál egy édesen alvó kutyával, és rajzolsz, közben friss kávé illat van, és bakelitlemezről szól a jazz.” Nem tudom, ezer féle illusztrátor van, mindenki másképp csinálja. Egy biztos, hogy úgy kell elképzelni, hogy a napod nagy részében ezt csinálod, mármint illusztrálsz. Mondanám, hogy dolgozol, de ez nem lehet csak egy munka. Ez lesz az életed.
Sok fiatalt motivál a “siker” fényes hívószava, te mit gondolsz erről?
Téged elég sikeresnek mondhatunk már most, pedig még a pályád felfelé futó szakaszán jársz. Miben rejlik szerinted a siker?
A siker? Nem tudom, nehéz megmondani, hogy ki sikeres, ki nem, ebben a szakmában sosem leszel olyan híres, mint, nem tudom Johnny Depp. Szerintem az a lényeg, hogy te elégedett legyél. Az a siker, ha azt csinálhatod, amit szeretsz, és még valahogy meg is élsz belőle. A többi bónusz.
Minden alkotónak vannak fontos pontok az életében, megrendelések, amik egyfajta sarokkövei a karrierjének. Az első megrendelés is sokszor ezek közé tartozik.Neked mi volt az első megrendelésed? Hogyan kaptad?
Nem tudom pontosan a kronológiát, de ami kifejezetten már illusztrációs munka volt, az első talán a 168 Óra borítója. Ott az art director az instagramon írt rám, nem tudom, hol látott először, de nem ez az egyetlen munkám, ami bizonyítja, hogy az interneten érdemes aktívnak lenni. Aztán meg a Pagonynak csináltam egy borítót, meg a Szevasz illusztrációit. Nekik én küldtem el a portfóliómat, a kiadónak pedig tetszett, és később meg is kerestek ezzel a két projekttel.
Minden művészeti szakmának, így az illusztrátor pályának is megvan a maga követelménye. Vannak szempontok, amik egy felvételin fontosak. Minden szakon más jellegű portfóliót várnak, hiszen meg kell mutatkozzon a szakirányú érdeklődésed, hogy ez téged tényleg mozgat!
Szerinted hogyan érdemes készülni erre a pályára? Mit érdemes tanulni, fejleszteni?
A művészet nem fekete mágia, sok szempontból a sportra hasonlít. El kell kezdeni nagyon sokat csinálni. Vagy keresni egy képzést, vagy fiktív feladatokat adni magadnak. Sketchbookot vezetni, tanulmány rajzra járni, más művészeket tanulmányozni …
Te ugye grafika szakon végeztél, jobb lett volna kifejezetten illusztráció szakon tanulni? Szerinted ma Magyarországon hol érdemes továbbtanulni?
Én nem bánom, hogy így alakult, szerintem a tervezőgrafikai szemlélet, és tudás jót tesz egy illusztrátornak. Egyébként most már elvileg van a MOMÉn illusztráció specializáció, de a MOME Image pro is egy remek lehetőség, én is jártam oda. Vagy a Corvinba. És ez nem a reklám helye, hanem tényleg azt gondolom, hogy mindkét helyen remek illusztrátorok tanítanak, és tőlük rengeteg mindent el lehet lesni. A munka nagy részét az embernek meg úgyis magának kell elvégeznie, otthon. A suli csak egy lehetőség, neked kell kihozni belőle a maximumot.
Ha elvégzed az egyetemet, utána hogyan lehet érvényesülni, munkát találni?
Nincs recept szerintem. Kell hozzá egy nagy adag szerencse is. Kitartóan csinálni kell, ha nincs megrendelés, akkor csak magadnak. Megmutatni magad az interneten, meg küldeni portfóliót, pályázni, fesztiválokra küldeni. És bízni, nem csüggedni.
Mi a három legfontosabb tanács, amit az épp szárnyaikat bontogató fiataloknak adnál?
A legfontosabb szerintem a rengeteg befektetett idő és energia, hogy nem szabad abbahagyni, nem szabad leállni. Kitartás és alázat. Ha éppen úgy tűnik, hogy reménytelen, akkor is hinni kell benne, hogy érdemes tovább csinálni, szóval szerelmesnek kell lenni a szakmába, mániákusnak kell lenni. A kísérletezés is fontos, mindig egy kicsit komfortzónán kívülre menni, ez egy nagy hajtóerő, nem csak az elején. De a stílus keresésében is nagyon hasznos, kipróbálni más utakat, meg sose elégedettnek lenni, mindig lehet hova fejlődni!
Köszönjük az értékes gondolataid!
Ha nem csak szavakban, de vizuálisan is szeretnétek általa inspirálódni, akkor kövessétek munkásságát instán weben, ahol tudod!
insta: @szinvai.daniel.illustration
2022.11.10.
Dóra Emese
ITT TALÁLTOK BŐVEBB INFORMÁCIÓT AZ ILLUSZTRÁCIÓ SZAKUNKRÓL:
EZEKEN A LINKEKEN PEDIG A GRAFIKA KÉPZÉSEINKET TALÁLJÁTOK, AHOL DANI ELSŐ ÉVBEN TANÍT
Cím: 1111 Budapest, Vak Bottyán u. 3. Földszint, bal oldali kapu
SZEMÉLYES ÜGYINTÉZÉS:
Szeptembertől júniusig:
kedd, csütörtök, péntek 15.00- 18.00-ig
szombat 12.00-16.00
TÉLI szünet: December 22- Januar 2-ig
Telefonos, emailes ügyintézés: minden hétköznap 12.00- 18.00
Oktatásszervezés: +36 70 609 1801
e-mail: corvinrajziskola@
A Corvin harminc éves működése során mindig igyekezett segíteni azokon a fiatalokon, akik szociális helyzetüknél fogva nem engedhetik meg maguknak, hogy művészeti képzésre járjanak. A Corvin missziója, hogy 2024-től minden évben ösztöndíjat tudjon biztosítani az ilyen tehetségeknek. Kérünk Titeket, hogy amennyiben módotok van rá, támogassátok ennek a programnak a megvalósulását! Köszönjük szépen!
Tudástár az Oktatásért Közhasznú Alapítvány Unicredit: 10918001-00000085-70900018
Szerződési feltételek
Adatkezelés
Minőségpolitika
Szerzői jogi szabályozás
Partnereink
Felnőttképzési programunk
Copyright 2024 – All Rights Reserved.