fbpx
bogyo-peter-corvinrajziskola-cover

Interjú Bogyó Péter Animációs Rendezővel

Bogyó Péter, a többszörösen díjazott The Pattern című rövid animációs film rendezője, Macskássy Gyula Díjas animációs alkotó. Különleges látásmód, az analóg és a digitális technikák ízes ötvözése és sziporkázóan illusztratív világ jellemzi Péter munkásságát, ami varázslatos utazásokra repíti a nézőit.

Jó olvasást kívánunk a vele készített interjúhoz!

Hogyan sodródtál az animáció készítés és rendezés felé? Mindig is az volt a célod, hogy ezzel foglalkozz?

Eredetileg festő szerettem volna lenni. Gimnáziumi éveim alatt a képzőművészet érdekelt a legjobban, fel sem merült egy ideig az animáció, mert azt sem tudtam, hogy van olyan. Egy nagy szerencsének köszönhetően megismerkedtem Békési Sándorral. Ő javasolta, hogy a rajzaim alapján inkább az animáció lenne a nekem való és egyben azt is elvállalta, hogy felkészít az egyetemi felvételire. Nagyon hálás vagyok neki, mert olyan alapokat és mentalitást adott át nekem, amelyeket a mai napig használok nap mint nap. Úgy éreztem magam a felkészítő alatt, mint Luke a Dagobah rendszerben.

Kik voltak a legnagyobb hatással rád abban, hogy animáció készítéssel foglalkozz?

Amikor bejutottam a Moméra, akkor éppen nagyot ment Bucsi Rékának a Symphony no. 42 című filmje. Akkoriban mindenki olyan sketch filmeket akart csinálni, mint ő és rám is nagy hatással volt. Mellette pedig a Paul Driessen-t emelném ki. Egyszerűen csak szembejött az interneten és olyan dolgokat láttam a filmjeiben, amiket elötte elképzelni sem tudtam, hogy ilyet lehet. Ha pedig élőfilmes rendezőkről van szó, akkor a Stanley Kubrick, Ingmar Bergman és Fábri Zoltán rendezői munkásságai a legfontosabb igazolási pontok számomra.

Az animáció készítés szakterületének mely ágán érzed leginkább otthonosan magad?

Ha nem a saját filmemről van szó akkor a legtöbbször animátorként dolgozom. Ez azért jó, mert animátorra sok projektben van szükség és ezért könnyebben talál az ember munkát. De egy idő után rá lehet unni, ezért a mostani projektemben én sokkal kevesebbet animálok és inkább a hátterekkel foglalkozom többet, hogy meglegyen a változatosság. Igyekszem rendezőként is fejlődni és ehhez a gyártás minden szakaszában minél otthonosabban mozogni, mint például a storyboard, layout, kompozit vagy akár a zene. A film technikáját figyelembe véve szinte csak 2D rajz animációval foglalkozom. Ebben érzem magam komfortosan, de nem tartom kizártnak, hogy egyszer majd belekóstoljak a stop motion vagy a 3D világába is. 

Mi a legnagyobb inspirációd, ha animáció készítéséről van szó?

Sokaknak az a legfőbb inspiráció, hogy leülnek rajzolni és rajzolás közben jönnek ki olyan vizuálisan érdekes dolgok, amikből megszületik valami. Van, akinél az működik, hogy leül írni és közbe gondolkozik. Nekem talán még nincs meg a legtökéletesebb metódusom, de a legtöbbször inkább azt vizsgálom, hogy engem mi zavar a világban. Ha kimegyek az utcára mi a benyomásom, mik a hírek, mi az, amit változtatnék. Ha sokat gondolkodom, akkor egy idő után jutok egy konkluzióra, ami már maga a film üzenete. Utána pedig próbálok egy olyan történetet köré írni, ami kifejezi azt. Ez már a szenvedősebb része a dolognak, sokszor nem is sikerül.

Mit adhat szerinted egy előkészítő azok számára, akik animáció készítéssel szeretnének foglalkozni?

Szerintem egy ilyen előkészítő folyamán megtapasztalja az ember, hogy hogyan lesz egy hobbiból szakma. Hogy hogyan lehet tudatosan használni az ember tehetségét arra, hogy egy mások számára is élvezhető alkotást teremtsen. Egy ilyen előkészítő az egyik első fontos lépés ahhoz, hogy később majd olyan munkája legyen az embernek, amit örökre élvezettel tud csinálni.

Ha szeretnétek jobban megismerni, vagy inspirálódni Bogyó Péter munkásságából, akkor tekintsétek meg web oldalát és instáját.

Köszönjük a beszélgetést!


Szentesi Balázs

Budapest, 2024. Szeptember