corvin-rajziskola-grafikai-tervezés-designer-tanfolyam-oktatas-szak-szakkepzes-muveszetoktatas-felnottkepzes_arculat

A GRAFIKAI TERVEZÉS ÚTJAI NAPJAINKBAN

Avagy milyen lehetőségek vannak a grafikai tervezési pályán, honnan ered és még sok más.

Grafikai tervezés múltja

A grafikai tervezés hagyománya már igen régre, ősi időkbe nyúlik vissza. Igazi fénykora az ipari forradalmak idején a 19. században kezdődött és népszerűsége egyre csak eszkalálódik. Manapság a grafikai tervezés gyümölcse mindennapi életünk szerves része! Gondoljunk csak bele! Grafika van a ruháinkon, a webes felületek is tele vannak grafikai elemekkel, bármi amit megávásrolunk egy grafikai tervezési termékkel van burkolva, csomagolva!

De hogyan kezdődött mindez ? Hogyan lett a grafikai tervezés az egyik legfelkapottabb és legkeresettebb tevékenység? Ahogy említettem a népszerűsége az ipari forradalomban ugrott meg, amikor a korábbi manufaktúrákat a komolyabb gyárak, piaci verseny kezdte el felváltani. Ekkoriban kezdett kialakulni a fogyasztói társadalom is, melyben a termékkínálat már nem csak az alapvető szükségletek kielégítését szolgálta, hanem egy életérzést is kínált vagy egészséget, az ígéret volt a lényeg. Aki meggyőzőbben tudott ígérni vagy áhítottabb minőség elérésével kecsegtetett az nyert, ez ma sincs másként!

Az egész dolog technikailag  különféle sokszorosító grafikai eljárásokkal kezdődött és fokozatosan állt át, a nyomdaipar fejlődésével komolyabban gépesített sokszorosításra. Az elsők közt jegyezhetjük  Alphons Muchát, William Morrist, Paul Kleet és még sokakat! Az ő munkáik még közelebb álltak képzőművészet folyamához, akár “alkalmazott képzőművészetnek is nevezhetnénk” esztétikai irányultságuk miatt. A fókusz fokozatosan került át más dolgokra.

    corvin-rajziskola-grafikai-tervezés-designer-tanfolyam-oktatas-szak-szakkepzes-muveszetoktatas-felnottkepzes_arculat

    A grafikai tervezés ma

    A grafikai tervezés a vásárlás katalizátora, egy olyan vizuális szövetet képeznek, amiben a döntéseink szinte már csak látszólagosan a saját döntéseink. Ennek a játszmának a grafikai tervezés csak egy része, ez tulajdonképp a branding és marketing mezejébe tartozik már. Ha igazán jók akarunk lenni grafikai tervezésben, akkor érdemes a piaci igényeket is megfigyelni, esetleges hiányokat kiszúrni vagy az átlagokat meglátni. Tervezés során a megfigyeléseinket  és a vásárló oldalt elképzelve hozzuk meg döntéseinket! Ez ma már jóval több, mint mutatós, látványos grafikai tervek rajzolása, komoly kutatómunka eredménye !

    corvin-rajziskola-grafikai-tervezés-designer-tanfolyam-oktatas-szak-szakkepzes-muveszetoktatas-felnottkepzes_arculat

    A grafikai tervezés jövője

    A jövő, sőt a jelen már a digitalizációé, igy a grafikai tervezés is áttranszportált a virtuális környezetbe is. A közeg amiben élünk telítve van mindenféle ingerekkel egy ilyen helyzetben iszonyatosan szoros a verseny és nem elég pusztán szép dolgokat létrehozni! Üzenni kell, a grafikai tervezés titkos nyelvén! Az üzenet nem lehet túl direkt, hiszen a kíváncsiságot a rejtelmek ébresztik! Túlzottan nyakatekert sem lehet, mert az emberek a kész dolgokra vannak programozva, olyan velős dolog kell, ami a tudatalattihoz beszél!

    A grafikai tervezés jövője így már egy komplexebb, kutatómunkával és pszichológiával tűzdelt vonal. Maga a UI /UX ágazata is szervesen használja már ezt az utat! A UX már tulajdonképp erősen pszichologiai alapú, hiszen azt kell megtervezni, hogy a vásárló hogyan érezze magát! A grafika tervezés jövője az alakváltóké, akik könnyen bújnak más bőrébe és át tudják érezni mások helyzetét, igényeit!