fbpx

Designerek útja a grafikus képzések világa előtt

Már megszokhattátok, hogy időről-időre jelentkezünk különféle design szakembereket, művészeket, tanárokat bemutató cikkekkel. Ezúttal iskolánk oszlopos tagját, grafika szakunk szakvezető oktatóját, a csomagolás mágusát Tóth Juditot (Judy-t) kérdeztük. Judy még abban az időben csapott a lovak közé, mikor se híre, se hamva nem volt fősikolai grafikus képzéseken kívül eső tanfolyamokról, pár hónapos gyorstalpaló grafikus szakmát ígérő képzésekről vagy hasonló úri huncutságokról. Munkássága rendkívül sokszínű! Art director, csomagolástervező, az Art Force Design alapító tagja, első vezetője, a 27 éve működő Royal Rocket Stúdió creative directora. Logói, arculatai megjelentek a szakma “Oscar”-jának tekintett Graphis különböző válogatásaiban, évkönyveiben, számos magyarországi díj birtokosa.Több szakmai organum közölt vele interjúkat, elismert alkotó. Mára kikerülhetetlen alapköve a jövő grafikus generációinak kézpésében. 2017 óta tanít a Corvinban, de a METU oktatói csapatát is erősíti, sőt  KREA Design Iskola  és a VISART Art School ifjú titánjainak útját is egyengeti. 

Grafikus, aki nem egy grafikus képzésen kezdte?

Valahogy mindenkinek elindul a pályája, senki sem a csúcson kezdi, te hogy jutottál oda, ahol most tartasz? Mára már egy nagyon színes és gazdag karriert tudhatsz magadénak, a saját stúdiódat vezeted, tanítasz több, különféle végzettséget adó grafikus képzésen. Aki ismer tudja, látja, hogy egy perc szusszanás nincsen! Hogyan indult a karriered? 

 

Én formatervezőként végeztem az iparművészeti Főiskolán, végül a csomagolástervezésnél kötöttem ki, ahol rengeteg grafikai feladatom is volt a térbeli tervezés mellett. Huszonévesen, az akkor Magyarországon piacvezető, de a kelet-európai régióban is meghatározó kozmetikai márka, a Fabulon munkatársaként kezdtem. Itt rengeteget tanultam, mind a csomagolásról, mind a grafikáról, felért egy grafikus képzéssel, sőt! Számos technológiai eljárást ismerhettem meg, a legfőbb nyomdatechnikai, nyomdai előkészítési ismereteimet is ekkor szereztem. Mivel a munka előbb talált meg, így nem csupán egy grafikus képzés elvégzése hozta ezt a hivatást, hanem sokkal organikusabban, sorsszerűbben történt. A kreativitás már egészen kiskoromban megmutatkozott, szerettem alkotni rajzolni. Először képzőművészeti pályára készültem, de végül az Iparművészeti Főiskolán kötöttem ki, ahol a diplomámat is szereztem, formatervezőként. Nagyon örülök, hogy a sors így alakította, mert egy designer feladata  szerintem komplexebb , mint a pusztán művészi alkotás. Én azt vallom, hogy egy igazán jó tervező munkásságában összefonódik a design és a művészet. Innen és onnan is merít, különleges felületet biztosít a művészeti gondolkodás megtestesülésének. Szeretek designer lenni, mert ebben a szegmensben ötvözni tudom a tervezői szemléletet, világlátást a képzőművészettel.

Hogyan indult a stúdiód? 

 

Először még szó sem volt az én stúdiómról, még a főiskolán páran úgy döntöttünk nem csak a grafikus képzést végzők, hogy összeállunk, ami ebben a szakmában újító lépésnek számított. Ez a kezdetben kicsi designer csoport volt az Art Force Grafikai Stúdió. A kezdeti erőfeszítések kifizetődtek, hiszen idővel egyre többen kerestek meg minket. Mivel nagyon jó minőségben dolgoztunk, amire folyamatosan nőtt a kereslet, így ezzel egyenesen arányosan a csapat is bővült. Egy idő után szükségessé vált az újra organizálódás, mert a megrendelőink között több egymással konkurens cég is volt, szinte egyeduralkodó stúdióként a piacon ez várható is volt. Ekkor alapítottuk meg a Royal Rocket Design Stúdiót, amit ma már én vezetek, a férjem pedig a Brandbar-t. A Royal Rocket Stúdióval, számos a magyar piacon meghatározó márka csomagolását újítottuk meg, olyan cégekkel együttműködve mint az Unilever, vagy a Nestlé. Dolgoztam nemzetközi ügynökségekkel, mint a McCann Erickson, a Yong & Rubicam, a JWT, a ttGrey, az Ogilvy, a Lowe. Közreműködtem az Opel, a Toyota Yaris, és a Glaxo Smith Kline kommunikációjában is, szóval láttam már egyet, s mást. Az ilyen mélységű és szélességű rálátásunk miatt szívesen támogatjuk a grafikus képzésen résztvevőket, több egykori nebuló be is került pl. a Brandbar-ba, de az már nagyon komoly felkészülés eredménye.

Boldogulás designerként grafikus képzés elvégzésével

Mára már egész magas színvonalú oktatás is elérhető, egyik-másik grafikus képzésen, így akár már el is tudnak helyezkedni ilyen végzettséggel. Ezt te munkáltatói oldalról is látod, több színben is, hiszen a férjed a Brandbar nagy múltú ügynökséget vezeti, te pedig a Royal Rocket Design-t. Ti mit vártok egy grafikus képzést végzett pályakezdőtől, pályamódosítótól? Mi fontos a szakma számára? 

 

Nagyon fontos a CV és a portfólió, amit általában egy személyes beszélgetés követ. A munkáltató – azaz jelen esetben mi – azt próbálja felmérni, hogy mennyire tud rendszerben, árnyalatokban, nüanszokban gondolkodni egy hozzánk jelentkező. Egyik mérvadó szempont, hogy mennyire motivált, mert önmagában az, hogy elvégzett egy grafikus képzést és esetleg szakmai szempontból minden illeszkedik még nem jelenti azt, ahogy elég erős a késztetése, a motorja. Legyen alázatos, bírja a kritikát és szeresse azt a területet, amire jelentkezik, mert ezek elengedhetetlenek ahhoz, hogy egyre jobb szakember váljon belőle. Egy vérbeli grafikus folyton tanul, hiszen folyamatosan változik a világ, az igények, amire a grafika villám tempóban reagál, így naprakésznek kell maradni, nem csak a trendek, de a technikai újítások terén is. Emellett  képzőművészeti technikák ismerete, és a social media jelenlét is fontos információk lehetnek egy állásinterjú során. Ami még elengedhetetlen, hogy tudjon csapatban dolgozni, mert a közös munka a legeredményesebb.

 

Milyen lehetőségei vannak szerinted egy ilyen pályakezdőnek? 

 

Szerintem két, illetve három fő út van, amit érdemes járni, mindkettőnek van előnye és hátránya is. Frissen kilépve az iskolából vagy bármilyen grafikus képzésről nem ajánlatos egyedül elkezdeni nagyszabású vállalkozást, helyette sokkal célravezetőbb többen összeállni szakmai csoportként. A “teamwork” sok mindenre felkészít, amire később szükséged lehet designerként. Másik opció, hogy egy nagy ügynökség kötelékében kezd el dolgozni, ami nagyon húzós, de rendkívül jól tud fejlődni egy ilyen környezetben, de fel kell kötni a nadrágot! Egy ügynökség az sokkal ipariasabb vagy ridegebb környezet, mint amihez egy grafikus képzésen hozzászokhatsz, rendszeresen kampányokon kell részt venni, képesnek kell lenni nagyon gyorsan váltani egy-egy feladat közt, hatalmas munkabírásra van szükség. A harmadik opció, hogy egy stúdiónál helyezkedik el, ahol ugyan a tempó szintén feszített és feladatokat tekintve nagyon hasonló egy ügynökséghez, ami viszont más az a hangulat, a légkör. A stúdió egy biztonságot nyújtó inkubátor tud lenni, egyfajta átkötés lehet a grafikus képzés biztonsága és a talpalós, olykor kemény designer lét között. 

Az érvényesülés kulcsa a jó alapozás, egy erős grafikus képzés elvégzése

De mit tekintünk jónak? Honnan tudjuk, hogy valami jó? Mára rogyásig van az internet grafika tanfolyamokkal, mégis hogyan szűrje ki az ember melyik az, ami valódi piacképes tudást ad? Egy-két év alatt egyáltalán lehet-e designer az emberből? 

 

Hogy mi jó? Egyértelműen az olyan grafikus képzés, ami gyakorlat orientált, ahol kis csoportokban tanulhatnak, mint pl. itt a Corvinban is. A kisebb létszám lehetővé teszi, hogy a képzés végére nagyon jól megismerjük hallgatóink személyiségét és célkitűzéseit, így bátran tudunk nekik tanácsokat adni abban, hogy pályakezdőként hogyan tudnak elindulni. Fontos, hogy legyenek valós feladatok, amiben akár kis piaci szereplőkkel is együttműködhetnek, így belekóstolhatnak a designer-lét esszenciájába, de még egy védőhálóval a talpuk alatt. Valós helyzet lehet még egy pályázaton való részvétel, itt a suliban erre nagy hangsúlyt fektetünk, hisz egy-egy elismerés sokat dob a portfólión. Azt viszont nem szabad elfeledni, hogy egy-két éves grafikus képzés az nagyjából arra jó, hogy stabil alapokat szerezzen az ember, de még nem lesz kész designer! Éppen ezért nagyon fontosnak tartom az oktatás során, hogy a diákok megtapasztalják, a grafika is lehet háromdimenziós jelenség, a bennünket körülvevő valóság megkerülhetetlen része. Egy jó grafikus képzés foglalkozik utógondozással, karrier támogatással. Én személy szerint rengeteget konzultálok a diákjaimmal iskolai kereteken túl is, szeretném, ha méltó utódokra találna mindaz amit én hosszú évek után megtapasztaltam! Mivel a design nem csak egy esztétikai dolog, holmi külsőség, hanem egy komplex szemlélet amelyenek a pusztán szépészeti része csak egy alkotóeleme, így ez sokkal inkább tekinthető egy stratégiai gondolkodásmódnak, aminek végül piaci sikerben kell megnyilvánulnia. Ezért sosem szabad elfelejteni, egy grafikus képzés csak az ismeretterjesztés, az igazi tanulás csak utána jön! Hosszú az még mire eléri valaki a “designer-létállapotot”. Éppen ezért kell nagyon jól megválasztani, hogy az ember milyen keretek között indul útnak, ne az időn akarjon spórolni, mert akkor a minőségből veszít!

 

Milyen pályázatokon érdemes elindulni azoknak, akik már elvégeztek egy ilyen grafikus képzést? Illetve a te diákjaid mikre neveznek? 

 

Szakmai szempontból az Arany Rajzszög egy nagyon fontos esemény, amire minden évben benevezzük hallgatóinkat, többen be is kerülnek, sőt olyan hallgató is akad, akinek az itt kiállított munkája azóta valódi projektté nőtte ki magát. A Corvin azzal kiváltsággal rendelkezik, hogy sok egyetemi képzés mellett egyedüli, nem felsőoktatásbeli grafikus képzésként szerepel. Egy-egy ilyen eseményen nagyon sokat lehet inspirálódni és szót váltani olyan szakmabeliekkel, akiknek kíváncsiak lehetnek a hallgatók a véleményére. Rendszeresen szerepelnek Corvinos munkák a Packaging of The World-oldalán, illetve a hallgatóknak kötelező a Behancen való megjelenés, a kezdőknek és a haladóknak egyaránt. Kiemelkedően fontos a Hungaropack Student versenyen való részvétel, hiszen a diákok közül többen is bekerültek erre a rangos eseményre, sőt mi több tovább jutottak a nemzetközi versenyre is, a WPO World Star Student Award-ra, ahol elismerésben is részesültek a beadott munkák közül. Ezenkívül rendszeresen viszontláthatjuk diákjaink munkáit a hazai csomagolástechnikát bemutató lapban, a Transpack magazinban is,a mi egy nagyon jó lehetőség, hiszen egy szakmai lap hasábjain megjelenni egyenlő a piaci láthatósággal.

Esetleg irány az egyetem, no de akkor minek a grafikus képzés?

Designer pályára természetesen nem csak pályamódosítók készülnek, vannak akik már hamarabb ráéreznek, hogy ez lehet az ő hivatásuk. Nekik mit javasolnál a felkészülést és a sulis éveket illetően? Miért hasznos ilyen esetben is egy grafikus képzés elvégzése? Mit tanácsolsz a szülőknek, hogyan támogassák a csemetéket ezen az úton? Hogyan szűrjék ki a minőségi grafikus képzéseket? 

 

Először is szerintem fontos megéreznie egy fiatalnak, hogy ezen a pályán milyen kihívások, sikerek vagy épp buktatók várhatnak rá. Ez egy nagyon összetett tudásanyag és gondolkodásmód, amit meg kell tanulni, ki kell alakítani, hogy képtelenség 2 évnél rövidebb idő alatt egyáltalán végigvenni a legfontosabb pilléreket. Ezért első lépésként minden esetben praktikus egy ilyen grafikus képzés elvégzése, legyen szó pályamódosításról vagy egyetem választásról. Számos ráutaló és mérhető dolog van, amiket lehet előre figyelni a kiválasztásánál. Fontos megnézni, hogy egy-egy csoportot hány fővel indítanak, ahogy fentebb már említettem a kiscsoportos oktatás az ideális, ne legyen több 13-14 főnél, hiszen efölött kizárt, hogy elég konzultációs idő jut minden egyes diákra. Mindenképpen olyan grafikus képzést válasszanak, amit valamilyen képző intézmény bonyolít le, tehát iskola jellegű. Ne higgyenek a hangzatos ígéreteknek, hogy fél év alatt designert faragnak a gyerekből, ennyi idő alatt maximum sok pénz el lehet költeni, de stabil tudást szerezni nem!

Egy ilyen grafikus képzés egy erőpróba is egyben, mert elég magasak a követelmények, így kiderülhet, hogy tényleg ez lesz- e az út, másrészt olyan sziklaszilárd alapokat tud adni, ami hatalmas előnyt jelent az egyetemi tanulmányok során!

 

Ha van nyílt nap mindenképp menjenek el! Itt élőben is megnézhetik az intézményeket, rá lehet érezni a hangulatra! Megismerhetik a tanárokat, tudnak kérdezni, esetleg pár rajzot, skiccet mutatni!

 

Ne is legyél rest! Gyere el hozzánk is! Nézd meg magadnak, kérdezz! Nyerj!

 

https://corvinrajziskola.hu/nyiltnap/

 

Kövessétek Judy-t instán, böngésszétek a honlapját 🙂 !

 

https://www.instagram.com/royalrocketdesign/

 

https://www.royalrocket.hu/

 

Dóra Emese

2022 márc.

ITT TALÁLTOK BŐVEBB INFORMÁCIÓT BRAND DESIGN KÉPZÉSÜNKRŐL: